14 Nisan 2013 Pazar, 16:00
Süreyya Operası
Selin Akar (*1988)
Düzene Karşı, flüt, trombon, vurmalılar, arp ve keman için (2012-13)
Burçe Karaca, flüt – Su Doğan, trombon
Ara Can Güler, vurmalılar – Yonca Atar, arp
Sena Umul, keman
Fati Fehmiju (*1989)
Psycho, vurmalılar için müzik (2012)
Ara Can Güler, vurmalılar
Çağlayan Yıldız (*1966)
Doodling, arp için (2012)
Aslıhan Güngör, arp
Berk Özdemir (*1992)
Şakirt, flüt için (2012)
Cem Önertürk, flüt
Can Kazaz (*1989)
Pan & Syrinx, flüt ve viyolonsel için (2013)
Cem Önertürk, flüt
Gökhan Bağcı, viyolonsel
ARA
Kerem Tunçer (*1997)
Piyano için Müzik (2012)
Tayfun İlhan, piyano
Umut Eldem (*1993)
Prima Luce, dört el piyano için (2013)
Beril Eren, piyano
Ekin Cemre Üstünel, piyano
Neyzen Özsarı (*1987)
Klarnet ve Piyano için Bagatel (2012)
Oya Karabey, klarnet
Orkun Zafer Özgelen, piyano
Aida Shirazi (*1987)
Illusion, flüt için (2012)
Cem Önertürk, flüt
Can Bekir Bilir (*1987)
Trio, keman, korno ve piyano için (2012)
Nazlı Avcı, keman – Ezgi Gizem Kıdır, korno
Tayfun İlhan, piyano
İlke Şen (*1978)
Okyanus ve Yankı, flüt, klarnet, korno, keman, viyola ve çello için (2012-13)
Burçe Karaca, flüt – Oya Karabey, klarnet
Berk Zengin, korno – Burcu Ramazanoğlu, keman
Gülay Cilen, viyola – Tuba Öztürk, çello
BESTECİ ÖZGEÇMİŞLERİ VE PROGRAM NOTLARI
SELİN AKAR
1988’de Ankara’da doğdu. İlk müzik derslerine Hasan Arapgirlioğlu ile başladı. Müzik eğitimini Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi’nde sürdürdü. 2007’de mezun olduktan sonra Ülkü Özgür ve Müzeyyen Demirci’yle solfej ve şan, Tayfun Karakelle’yle viyolonsel çalıştı. 2009 yılında Başkent Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nın Müzik Teorisi ve Kompozisyon Bölümü’nü kazandı. 2011-2012 eğitim öğretim yılı başından itibaren Murat Yakın’la kompozisyon derslerine başladı. Müzik eğitimini lisans dördüncü sınıf öğrencisi olarak Tolga Tem’le armoni, Ali Sevgi’yle kontrpuan, Fazlı Orhun Orhon ve Ertuğ Korkmaz’la orkestrasyon, Sevinç Keser Varol’la piyano çalışarak sürdürmektedir.
Düzene Karşı
İnsanların özgür düşünme ve yaşama biçimlerini kontrol etmek isteyen diktatörler ve buna başkaldırmak için bir araya gelen topluluklar vardır. Bu topluluk sesini yükseltmek istediğinde diktatörler tarafından kale alınmazlar. Ancak, diktatör düzenine karşı gelen topluluk kendi düşünce ve özgürlüklerini savunmaktan vazgeçmez. Ve diktatör durumun tehlikeli olduğunu görünce yok olmaktansa ortak dilde konuşmayı tercih etmek zorunda kalır.
FATİ FEHMİJU
12 Eylül 1989ʼda Yugoslavyaʼda doğan besteci, müzik hayatına 10 yaşında Flamur Muçoʼdan aldığı akordeon dersleriyle başladı. 2001 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda Nuri İyicil’in keman öğrencisi oldu. 2007 yılında Hasan Uçarsu’yla kompozisyon eğitimine başladı. İzlenimler adlı solo klarnet eseri MSGSÜDK Genç Besteciler Konseri’nde, Botox adlı solo piyano eseri Sesin Yolculuğu festivalinde seslendirildi. BÜMK Caz Korosu’nun üyesi olarak 17. İstanbul Caz Festivali’nde konser veren Fehmiju, 15-26 Temmuz 2010’da Shaoxing’de (Çin Halk Cumhuriyeti) düzenlenen 6. Dünya Koro Olimpiyatları’nda Türkiye’yi temsil etmiş ve bu koroyla üç Altın Diploma kazanmıştır. Besteci Ekim 2010’da Arnavutlukʼta gerçekleşen Oda Dibrane Müzik Festivali’nde jüri üyesi olarak görev yapmış, AIMAʼnın (Ayvalık Uluslararası Müzik Akademisi) 2012 yılında düzenlediği kompozisyon yarışmasında Entrance adlı yapıtıyla ikincilik ödülü kazanmıştır. Fehmiju, eğitimini halen Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda kompozisyon (lisans) ve müzikoloji (yüksek lisans) alanlarında sürdürmekte, aynı zamanda öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır.
Psycho
Geçtiğimiz yaz bu yıl yazacağım müziklerin programını yaparken yazmaya karar verdiğim eserlerden biridir. Eserimin adı, uzun süren repertuar analizleri ve hazırlık sürecinin ardından besteleme süreci başladığında, bana “o çocuk bir psikopat, onunla konuşmanızı istemiyorum” diyen birinin sözüne şahit olmamla şekillendi. Düzenli yapı içinde giden düzensizlikler ve bazı dönüşümlerle yürüyen müziğin yarattığı psişik durum da bu açıdan önemli bir etkendi.
ÇAĞLAYAN YILDIZ
1966 yılında doğdu, İzmir’de büyüdü. 1990’da Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden mezun oldu, ancak tıbbı bıraktı. 1991’de Bilkent Üniversitesi Caz Bölümü’nde bir yıl okudu. 1992-2000 arasında İstanbul’un caz, rock ve pop piyasasının önde gelen isimleriye çalıştı, albümlerde yer aldı. İki kez Hindistan’a giderek müzik ve felsefe çalıştı, kitap çevirileri yaptı. 2004’de Hollanda’nın Utrecht Konservatuarı’ndan kompozisyon lisans diplomasını; 2006’da EMMA ve Composition in Contexts master’larını aldı. 2011’de İstanbul Bilgi Üniversitesi’de ders vermeye, TRT’de haftalık müzik programları hazırlayıp sunmaya, müzik dergilerinde yazmaya başladı. 2012’de Bilkent MSSF’de kompozisyon doktorasına başladı, Bilgi Üniversitesi’ndeki öğretim görevliliğini bıraktı.
Doodling
Doodling for Harp (Arp için Çiziktirme) 2012 yılının kasım ayında yazılmıştır. Parça grafik bir notasyon kullanmakta ve indeterminism (belirlenemezcilik) ile determinism (belirlenimcilik) arasındaki gri alanda yer almaktadır. Parçanın nota kümeleri belirli olsa da çalım hızı ve akışı çalıcıya bırakılmış, nota yüksekliklerinin, dinamiklerin, ritimlerin, cümlelemelerin, artikülasyonların, değişik çalım tekniklerinin, dokuların seçimi çalıcının grafikleri yorumlamasına bırakılmıştır. Ancak grafiklerin hazırlanmasında arpın fiziksel çalım özellikleri de gözetilerek, her icracıda benzer tepkilere yol açabilecek jestler kullanılmıştır. Çok kısaca ifade edilecek olursa, parça, besteciyle icracının konumlarına ve ilişkisine, yaratıcı süreçteki fonksiyonlarına, bilginin ve notasyonun nasıl iletildiğine, bu iletiliş şeklinin ne türden müzikal ve psikolojik sonuçlar doğurduğuna, müzikte ve hayatta bazı durumları “şansa bırakma”nın doğasına dair bir araştırmanın parçasıdır.
BERK ÖZDEMİR
Müzik eğitimine babasıyla başladı. Uzun süre piyano çalıştı, İÜ ve MSGSÜ’de yarı zamanlı piyano eğitimi aldı. 2011 yılında MSGSÜ Devlet Konservatuvarı’nın kompozisyon bölümüne girmeye hak kazandı. Şu anda kompozisyon eğitimini Mehmet Nemutlu ile sürdürmekte, okuldan bağımsız olarak Genco Arı ile piyano çalışmaktadır.
Şakirt
İsmini bir ara denk geldiğim absürt bir karikatürden alan, bu karikatüre dayanarak kafamda kurduğum hikâyeden yola çıkarak yazdığım bu müzik, lisans eğitimimin ilk senesinin arayış-çırpınışlarının meyvelerinden biridir. “İşte bunlar hep ses.” Akademik eğitimin ilk senesinin bende yarattığı ağır kafa karışıklığının bu çalışmada gözlemlenebileceğine inanıyorum. Kararsız bir ses dünyası kullanarak fragmanları alternatif zamansallıklar içinde kurgulayarak devindirme ve tüm bunları diyalektik bir bağ ile ayakta tutma çabası-iddiasıdır hocalarıma Eylül 2012’de teslim ettiğim bu müzik. Umarım ki hayat bulur bu söylemlerim, lafta kalmaz. Dinlenince bu söylediklerimin karşılıksız kalma ihtimali var çünkü. Kim olduğunu hatırlayamadığım o karikatür çizerine ve şakirtlere de selamlar olsun.
CAN KAZAZ
İstanbul 1989 doğumlu Can Kazaz, 2009 yılında okuduğu fizik bölümünden ayrıldı ve İstanbul Bilgi Üniversitesi Müzik Bölümü’ne tam burslu olarak kabul edildi. Burada Tolga Tüzün ve Tolga Zafer Özdemir’le kompozisyon ve orkestrasyon çalıştı. Erasmus programına katılarak kompozisyon çalışmalarını Litvanya Müzik ve Tiyatro Akademi’sinde Rytis Mažulis ve Marius Baranauskas’la sürdürdü. Litvanya’nın çeşitli şehirlerinde çocuklar ve engelli gençler için Anadolu müziği ve yeni müzik hakkında seminer ve sunumlar hazırladı. Yurtiçi ve yurtdışındaki çeşitli şehirlerde performans sanatçısı olarak sahne aldı, eserleri icra edildi. Ayrıca İlhan Usmanbaş, Richard Boulanger, Kim Cascone, Ivar Frounberg, Veli-Matti Puumala, Kamran İnce ve Stephen Hartke gibi önemli müzisyenlerin atölye çalışmalarında veya derslerinde bulundu. Şu anda alan kayıtları, spektral analiz ve elektronik müziği de içeren bir akustik müzik kompozisyonu tekniği geliştirmeye devam ediyor.
Pan & Syrinx
Bestecinin İstanbul’da seslendirilecek ilk eseri olma özelliğini taşıyan Pan & Syrinx, adını aldığı Anadolu efsanesinden esinlenen bir kavuşamama öyküsüdür. Flütün Syrinx’in kişileştirmesi olduğu bu yapıtta çello Pan’ı temsil eder. Kavuşamama hali müziğin biçimsel, tınısal ve zamansal tasarımında çeşitli boyutlarda açımlanır. Eser, özündeki romantik yaklaşımdan yer yer uzaklaşmaya çabalarken, benzeri efsanelerdeki sembol kullanımlarının aslında bugün için de önemli bir bilgi birikimini taşıyor ve aktarıyor olduğuna bir kez daha dikkat çekme isteğindedir.
KEREM TUNÇER
1997 doğumlu Kerem Tunçer, Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik ve Sahne Sanatları Lisesi 10. sınıf öğrencisidir. Altı yaşında Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Erken Müzik Eğitimi Programı’nda başladığı keman çalışmalarını üçüncü sınıfa kadar Adilhoca Aziz’le sürdürmüş, daha sonra halen birlikte çalıştığı Muhammedjan Turdiev’in öğrencisi olmuştur. Kerem Tunçer 5 Mayıs 2010 tarihinde Çek Cumhuriyeti’nde yapılan 52. Jaroslav Kocian Keman Yarışması’nda 3. kategoride jüri özel ödülü almıştır. Keman çalışmalarının yanında, 2011-2012 akademik yılı başından itibaren Tolga Yayalar’la kompozisyon çalışmalarına başlayan Tunçer’in yazdığı Miniature for Two Violins, Mayıs 2012’de Sesin Yolculuğu – Genç Besteciler Şenliği’nde seslendirilmiştir. Tuncer’in diğer eserleri arasında Wind Quintet, Fantasie for Cello and String Orchestra, Music for Piano ve Luck yer almaktadır.
UMUT ELDEM
1993 yılında İstanbul’da doğan Umut Rıza Eldem, 2002 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı sınavını kazanarak Zeynur Erengönül’le yarı zamanlı keman eğitimine başlamıştır. 2004 yılında aynı konservatuvarın tam zamanlı geçiş sınavında başarılı olarak Çiğdem İyicil’in öğrencisi olan Eldem, 2007 yılında Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Anasanat Dalı’na kabul edilerek Mehmet Nemutlu’nun öğrencisi olmuştur. 2010 yılında Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Anasanat Dalı lisans devresine geçiş sınavlarını vererek lisans eğitimine başlamıştır. 10. Mersin Uluslararası Müzik Festivali’nce düzenlenen Prof. Nevit Kodallı anısına 1. Beste Yarışması’nda ve 2012 yılında BESOM’un düzenlediği Cumhuriyetimize Armağan Ulusal Beste Yarışması’nda finalist olmuştur. 2012 yılında Sesin Yolculuğu 5 şenliğinde Rüzgâr adlı eseri seslendirilen Eldem, Noesis oda müziği topluluğu için çeşitli klasik müzikler ve film müzikleri düzenlemiş, aynı zamanda bu toplulukta piyanist olarak görev almıştır. Berklee Üniversitesi’nin sonbahar döneminde internet üzerinden Ben Newhouse ve Marc Jovani’den orkestrasyon dersi almıştır. Eğitimini halen Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda lisans 3. sınıfta Hasan Uçarsu, Özkan Manav ve Mehmet Nemutlu gözetiminde sürdürmektedir.
Prima Luce
İzlenimci izler taşıyan bir eserdir. “Prima Luce”, evrende yıldızların oluştuğu ilk dönem anlamına gelen astrolojik bir terimdir. Bu bestede insanın gökyüzünde yıldızların ilk belirdiği anda kozmosu tecrübe etme fikri ifade edilmeye çalışılmıştır. Beş notadan oluşan ana motif, hem ezgi hem de eşlik olarak eser boyunca varlığını sürdürür. Çeşitli arpej hareketleriyle birbirine bağlanan farklı karakterlerdeki bölmeler kendi içlerinde dalgalanırlar. Bu bölmelerin sonuncusu güçlü bir şekilde doruk noktasına ulaşır ve eser giderek söndükten sonra aniden duyulan bir akorla sona erer.
NEYZEN ÖZSARI
1987 İstanbul doğumludur. Lisede başladığı müzik hayatını, kendi çabalarıyla bas gitar öğrenip Neşet Ruacan’dan aldığı caz dersleriyle sürdürmüştür. 2006-2009 yılları arasında İTÜ TMDK’de Müzik Teorisi’nde öğrenim görmüştür. 2009 yılından itibaren kompozisyon bölümünde öğrenim görmeye başlamış, Oğuzhan Balcı’yla kompozisyon, Ertuğrul Sevsay’la orkestrasyon, Ali Eral ve Eren Arın’la armoni ve kontrpuan çalışmıştır. Halihazırda oda müziği üzerine kompozisyon denemeleri yapmakta, kompozisyon ve orkestra şefliği çalışmalarına devam etmektedir.
Klarnet ve Piyano için Bagatel
Oyun oynayan çocukların sokakta geçirdikleri bir günü izlenimleyen, üç dakikalık betimsel/atmosferik bir müziktir.
AIDA SHIRAZI
1987 yılında Tahran’da doğdu. 1998 yılında piyano çalmaya, ayrıca müzik kuramı ve kulak eğitimi dersleri almaya, 2000 yılında geleneksel Fars çalgısı santuru öğrenmeye başladı. 2009 yılında Tehran Güzel Sanatlar Üniversitesi’nin piyano bölümünden lisans derecesini aldı. Aynı yıl, birlikte piyano da çalışmış olduğu piyanist-besteci Hooshyar Khayam’dan ilk bestecilik derslerini almaya başladı. Halen lisans düzeyindeki müzik kuramı ve bestecilik çalışmalarını Yiğit Aydın’ın bestecilik öğrencisi olarak Bilkent Üniversitesi’nde sürdürmektedir. Aida’nın müziği, 2012 yılında Bilkent Üniversitesi’nin Genç Besteciler, Genç Yorumcular konserinde ve 5. Sesin Yolculuğu şenliğinde seslendirilmiştir. Solo piyano, oda müziği ve elektronik müzik alanlarında yapıtları bulunmaktadır.
Illusion
Üç bölümlü parçanın bazı cümleleri tekrarlanır, bazen sadece bir kez bir kısımda ortaya çıkıp kaybolur. Bu parçada Phrygian ve İran’ın Chahargah makamına göndermeler yapılsa da aslında bu sadece bir yanılsamadır.
CAN BEKİR BİLİR
Can Bilir, klasik gitar ve kompozisyon üzerine aldığı eğitimini önce Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda, sonrasında Bilkent Üniversitesi’nde sürdürmüş, lisans programını 2010 yılında, Bilkent Üniversitesi’nin onur listesine girerek tamamlamıştır. Öğrenimi süresince Turgut Pöğün’le kompozisyon, Kürşad Terci ve Kağan Korad’la klasik gitar çalışmış, David Lang, Al di Meola, Richard Ayres, Andrew York, Stephen Hartke, Costas Cotsiolis ve Kamran İnce gibi müzisyenlerin ustalık sınıflarına katılmıştır. Genç müzisyen, 2013 MUSMA V besteciliği ve 2012 New York Counterpoint – Italy Beste Yarışması 1.lik ödülü gibi taltiflere layık görülmüştür. Bilir, Bilkent Üniversitesi Kompozisyon Bölümü’ndeki doktora (PhD) çalışmaları kapsamında Tolga Yayalar’la kompozisyon çalışmakta ve Gökçe Altay’ın asistanlığı görevini sürdürmektedir.
Trio
Eserde bir müzikal bütün önce kendini ortaya koymaya çalışır. Bu sırada başka fikirler bu fikri kesintiye uğratır. Parçalı yapının ötesinde fikrin kişiliği kendini korumayı başarır ve gelişmesini sürdürür. Sonrasında başlayan kısımda piyanonun diyatonik dünyasına karşın önceki fikirler başkalaşmış bir biçimde keman ve kornoda devam eder. Bu iki dünya bir süre sonra bir araya gelir. Girişte ve eserin devamında bu müzikal dünyanın ritmik ve diyatonik serpintilerini gözlemlemek mümkündür. Diyatonik öğelerin iyice gizlendiği sonraki kısımda müzik saldırgan bir kişiliğe bürünür ve ritmik direngenlik zaman zaman sekteye uğrar. Devamında gelen son kısım ise ilk fikrin başkalaşmış ve daha fazla parçalanmış bir halidir.
İLKE ŞEN
Müziğe 18 yaşında flamenko gitar çalarak başlamıştır. Besteciliğe olan ilgisi nedeniyle 2006 yılında Başkent Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nın kompozisyon bölümüne girmiştir. Lisans eğitimi boyunca kompozisyon çalışmalarını Sami Hatipoğlu’yla sürdürdükten sonra 2011 yılında bölüm birincisi olarak mezun olmuş, aynı yıl Başkent Üniversitesi’nde yüksek lisans kompozisyon programına girerek Ertuğ Korkmaz’ın kompozisyon öğrencisi olmuştur. Ertuğrul Bayraktarkatal’la modal ve makamsal armoni, Murat Yakın’la 20. yüzyıl armonisi, post-tonal teori ve bu kapsamda kompozisyon çalışmaları yapmaktadır.
Okyanus ve Yankı
Bir balinanın okyanustaki yolculuğu anlatılır. Başlangıçta, flüt ve klarnet okyanustaki dalgaların seslerini duyurur. Korno balinayı, yaylılardaki staccato’lar küçük balıkları, arpejlerdeki tremololar yunus balıklarını simgeler. Glissando’lar ise suya dalma esnasında kulakta basınçtan oluşan etkiyi ifade eder. Yaylıların uzun sesler tutarak duyurdukları bölüm okyanusun derin karanlık bölgesini simgeler. Bu bölümde flüt ve klarnet karanlık bölgenin garip varlıklarını, çellonun pizzicato’ları ise bu esrarengiz dünyadaki yaşam döngüsünün ritmini vurgular. Daha sonra kornoda balinanın sesini yeniden duyduğumuzda yüzeye doğru geri dönüş ve sonrasında büyük okyanus dalgaları bölümü başlar; tekrar yankılı bir bölüm ve sonunda final bölümü kendini duyurur. Finalde, başlangıçtaki yapılar bütün enstrümanlarla birlikte çalınır. Buradaki melodik hattın vurgusu, insanı ve algısını anlatır.